Dagens Næringsliv har i dag en veldig interessant artikkel om hva som foregår bak hyllene på Vinmonopolet. Hvis man ser på polets totale kundemasse så tror jeg det er et ekstremt fåtall som i det hele tatt forholder seg til at vinene ankommer Norge via en importør. Som kunde så trenger man heller ikke å forholde seg til at en produsent bytter norsk importør, men for de involverte kan det være svært så dramatisk.

De lukrative plassene i vinmonopolet er de som er i basisutvalget. Får du en vin inn her så er du garantert hylleplass i 12 måneder. Utvalget deles så inn i kategorier som avgjør hvor mange butikker vinen blir solgt i. Basisutvalget defineres utifra hva som selger og det sier seg selv at større tilgjengelighet utgjør større salg. Det er blant annet den interne knivingen om produsenter med basis-listinger artikkelen til DN belyser. Når det er store penger på spill så havner fort moral og god forretningsskikk i baksetet, dette er ikke noe vinimportørene er alene om. Dette er også grunnen til at flere av de store grupperingene nå lager sine egne über-kommersielle viner/merkevarer da disse er umulig å «stjele».

Alle som er interessert i vin, eller skriver om vin, messer i tide og utide om bestillingsutvalget. Her er det utrolig mange flotte viner, og det er dette utvalget som gjør Vinmonopolet med sine 16.000 ulike produkter til en av verdens beste vinsjapper. Mye av det er tilgjengelig rundt i butikkene, men det som er synd er at ikke flere benytter seg av nettbutikken eller bestiller vin fra dette utvalget på sitt lokale pol. Dette utvalget skal importørene ha mye av æren for da det er de som jakter på kvalitetsvinen, henter den, lagerfører den og gjør den tilgjengelig for deg via dette utvalget.

DN skriver: «Av 80 millioner solgte liter alkoholholdig drikke på Vinmonopolet i fjor, ble bare 888.000 liter bestilt i skranken, eller solgt fra Vinmonopolets nettbutikk.» Altså rundt 1%. Det er skremmende lavt og svært synd med tanke på all den gode vinen som står og støver ned på forskjellige lager rundt om i landet.

DN forteller også at av røde viner som koster mellom 150 og 174,90 kroner er det registrert 475 ulike produkter. Av disse er kun 37 produkter tildelt listeføring i basis-utvalget. Det vil si at i en kategori der svært mange handler vin så er det 438 produkter som de færreste forholder seg til. Sjansen for at mange av disse holder et høyere nivå kvalitetsmessig er det liten tvil om.

Så min oppfordring til deg er å planlegge vinkjøpene litt bedre. Ikke bare plukk med deg noe tilfeldig eller noe du har drukket hundre ganger før. Les anbefalingene til de flinka folka i DN og Aperitif. Sleng inn et abonnement på Vinforum og ikke minst spør de flinke folka på Vinmonopolet.

God lørdag! Drikk noe godt i kveld a.

Artikkelen til DN som jeg henviser til ligger her.

Og ønsker du å lese mer om de forskjellige kategoriene på Vinmonopolet så ta en titt her.

Print Friendly