Da var det igjen mandag og man må kanskje legge om til hverdagsmat også? Det høres unektelig trist ut, men det må det jo ikke være. Hos oss så kjører vi ofte følgende ligning: 3 + puré = grei hverdagsrutine. Slik er det ofte hos oss hvertfall, man har et stykke fisk eller litt kjøtt eller kylling. Legg til et par grønnsaker, en puré av noe slag og middagen er bankers. Så lenge man til enhver tid har litt grønnsaker i kjøleskapet/kjelleren samt det man trenger av smør, olje, urter osv. så trenger man kun å kjøpe inn proteinet. I dette tilfelle ble det torsken samt en Napoli-pølse.

INGREDIENSER

  • 150-200 g torsk pr. pers.
  • gulrot
  • aspargesbønner
  • potet
  • sterk pølse
  • appelsinjuice
  • smør
  • fløte

SLIK GJØR DU DET

– Skyll og skrell potetene, ha disse over i en kjele og fyll opp med vann. Kok opp og la de trekke i en time/halvannen for best resultat. Eventuelt kok de møre.

– I en mindre kjele så varmer du opp litt fløte, gjerne ispedd et par hvitløksfedd.

– Visp eller mos potetene sammen og spe fløten over i potetene sammen med noen smørklumper til du har oppnådd ønsket konsistens. Bruk gjerne melk eller vann for sunnere, dog mindre smakfull mos. Smak til med salt og pepper og hold det varmt til servering.

– Skrell og del gulrot i ønsket størrelse, kok disse i appelsinjuice til de er myke, men med tyggemotstand. Det smaker fantastisk mye mer enn hvis du koker det i vann, det skal visst også holde bedre på c-vitaminene i gulroten.

– Skyll og forvell aspargesbønnene. Å forvelle vil si at du har de i fosskokende saltet vann i en 2-3 minutter før du har de over i isvann. Dette gjør at de beholder den fine grønnfargen og at de holder på krispheten. Til slutt kan du kjapt frese både gulrøtter og bønner i en panne, salte og pepre etter smak.

– Torsken er grei, den saltes og pepres og stekes i olje og smør med skinnsiden ned. Med en skje så heller du over stekesjyen kontinuerlig. Etter noen minutter snur du fisken og gir den en et halvt minutt på den andre siden. Slå av varmen og la fisken hvile seg gjennomstekt.

– Fres salamien raskt i en panne, jeg brukte Napoli-salami som jeg er blitt veldig glad i. Det er på en måte den italienske chorizoen, men du kan jo bruke hvilken pølse som helst, men fint om den er litt sterk. Bacon og pancetta funker selvfølgelig også.

– Anrett så fint du kan og spis mens det er varmt. Nok en hverdag med nok et godt måltid er over. Grattis.

Print Friendly